Què és el Telar Filosòfic?
El Telar Filosòfic és un espai presencial que vol relacionar, des de la urgència de plataformes de trobada i reflexió del nostre present, l'acte de teixir amb la reflexió filosòfica i el desenvolupament del pensament crític.
És, doncs, un espai de trobada que té per objectiu entrellaçar idees, conceptes i experiències, construint un entramat de pensament complex, significatiu i col·lectiu.
En un temps que sovint ens esfilagarsa, proposem aturar-nos i teixir.
Teixir preguntes, paraules, silencis i complicitats.
Contingut del curs
Vivim en un temps marcat per la incertesa, la saturació informativa, la precarietat emocional i l'esgotament quotidià. Entre l'ansietat del rendiment, la solitud hiperconnectada i l'erosió dels vincles, sembla que hi ha quelcom desajustat en la nostra experiència del món.
Aquest curs proposa elaborar una cartografia del malestar contemporani, un mapa que no cerca oferir solucions immediates, sinó obrir espais de comprensió i pensament.
Des d'una mirada filosòfica i crítica, recorrerem diferents maneres en què el malestar es manifesta avui: el cansament, la pèrdua de sentit, la fragmentació de la identitat, la por al futur, la sensació d'impotència davant d'allò polític i ecològic.
Dialogarem amb autors com Byung-Chul Han, Foucault, Arendt, Žižek, Butler i altres pensadors que han reflexionat sobre les patologies de la modernitat tardana.
El curs convida a pensar col·lectivament com hem arribat fins aquí, quins símptomes revelen les nostres maneres de viure i quins horitzons podrien obrir-se si aprenem a llegir el malestar no només com un problema, sinó també com un signe de transformació.
Cartografía del malestar actual
Classe 1. El mapa del desconcert: cap a una fenomenologia del malestar contemporani
- Presentació del curs i de la noció de cartografia fragmentària.
- De la crisi de sentit a la multiplicitat de símptomes: ansietat, buit, desarrelament.
- Pensar el malestar com a llenguatge del temps històric.
Classe 2. Ansietat, depressió i buit existencial: el cansament de ser
- Subjectivitats saturades: de l'estrès a l'esgotament vital.
- El rendiment com a nova moral de lèxit.
- Entre el buit i la necessitat de sentit.
Classe 3. Soledat, desvinculació i desarrelament: el subjecte sense comunitat
- L'erosió dels llaços i la pèrdua de pertinença.
- Nostàlgia del comú, cerca de llar simbòlic.
- Filosofies de l'enllaç: d'Arendt a Nancy.
Classe 4. Narcisisme i crisi d'identitat: subjectes desposseïts
- El jo com a espectacle i performance.
-
La identitat líquida i la necessitat de reconeixement.
- Narcisisme, vulnerabilitat i fragilitat emocional.
Classe 5. La nostra robotització: hiperexposició, dependència digital i burocràcia de la vida
- El subjecte tecnificat: de l'algorisme a l'automatització.
- Hiperconnectivitat i pèrdua dinterioritat.
- La paradoxa de la comunicació sense trobada.
Classe 6. Immediatesa, superficialitat i la intolerància al procés
- Cultura del “ja”: acceleració, impaciència i desig instantani.
- La desaparició del temps lent i de la maduració.
- Pensar l'espera com a acte de resistència.
Classe 7. Sobreinformació, desorientació i zàping emocional
- Saturació d´estímuls i pèrdua d´orientació ètica.
-
L'emoció com a consum ràpid.
- Del soroll informatiu a la necessitat de silenci.
Classe 8. Fatiga crònica, infantilització emocional i la negació de la mort
- L'esgotament com a símptoma cultural.
- El rebuig a la vulnerabilitat i la finitud.
- La cultura que fuig del dolor i de l'envelliment.
Classe 9. La trivialització del dolor: patiment, culpa i sentit
- El patiment com a “error” tècnic o personal.
- Recuperar el valor ètic i transformador del dolor.
- Culpes contemporànies i la pèrdua del consol.
Classe 10. Desencantament del món i desesperança política i ecològica
- La pèrdua del sagrat, del misteri i de la profunditat.
- Ecoansietat, col·lapse i normalització de la distòpia.
- Pensar allò sagrat, allò comú i l'esperança des de les ruïnes.